In mijn eerste drakengevecht heb ik 5 minuten alleen maar rondjes gerend om naar de muziek te luisteren :-)

Waarom staat Dragon Age 2 bij de aanbevolen dingen? DA II zoog echt wel zó verschrikkelijk hard. Origins was awesome maar DA II, nee.

Eens, DAII was echt shit. Maar ik snap dat die er bij staat want er staat: "Skyrim vind je wellicht leuk als je dit ook waardeert:"

Mocht je DAII dus leuk vinden, dan vind je Skyrim al helemaal leuk, want het is véél beter.

Dit is waar en niet een beetje.

Ik heb niets van de review meegekregen behalve 'FUS RO DAH!DAH!DAH!DAH!DAH!DAH!DAH!DAH!DAH!DAH!'
Where's the epic button?:P

2 homos 140 uur en de main quest niet uitspelen sorry heb geen leven maar je kunt deze game niet afkraken op 140 uur of de ai tuurlijk heb ik ook ai fouten enz enz meegemaakt ga is fucking dark brotherhood queest doen dat is het spel al waard heill sittish

Heb ik gedaan. Interpunctie. Ook zoiets.

Goedzo, Paulo ;)

Inderdaad. Hoe moeilijk is het om af en toe een punt of komma te zetten...

Ik snap persoonlijk niet helemaal hoe je er zoveel uur in kan stoppen . Ik heb ook mijn fikse aantal uurtjes erin gestopt, maar na een uurtje of 10 was ALLES, maar dan ook echt ALLES in 1 klap dood en was de totale uitdaging zoek.

Ik heb nog wat legendary items bij elkaar gesprokkeld en ben toen de ZWAAR tegenvallende hoofdverhaallijn maar gaan aflsuiten. De eindbaas die ik verder maar niet zal noemen ivm spoilers was in 2 klappen dood. Daarna kon je weer verder met de sidequests zonder dat er ook maar IEMAND in de hele wijde wereld iets te melden had over het feit dat je zojuist de wereld had gered. Dat viel mij zo enorm tegen.

Dit spel is veeels te makkelijk om het lang boeiend te houden. Doe mij persoonlijk maar Dark Souls :)

misschien had je het op Master difficulty moeten zetten ipv op Novice..?

Hmm, ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat ik ooit een difficulty setting heb mogen instellen, dus ga ik ervanuit dat deze nog gewoon op default staat. Een beetje research onthuld dan dat dit adept is. Je zou mogen verwachten dat met de default settings het spel nog enigsinds uitdagend is, maar dat viel dus zwaar tegen. Alles in 1 klap dood, maar dat heb ik al gezegd.

Ik zie niet in waarom ik een spel dat ik voor het eerst opstart op master zou moeten zetten omdat de balans misschien niet in orde zou zijn. Je zou er juist vannuit mogen gaan dat default altijd goed is...

Hey ... pst ... bombtrack.
De difficulty level van een game moet ingesteld worden aan de hand van ... inderdaad: de speler.
Zo zet ik, als ervaren speler, de difficulty van alle games die ik speel bijna altijd vanaf het begin op het meest moeilijke.
Kwestie van nog een beetje een uitdaging te hebben.
Zagen dat een spel te makkelijk is als je niet eens gezocht hebt naar een difficulty setting is wel redelijk triest.

Om dus terug te komen op mijn vorige punt: Het feit dat de standaard difficulty dusdanig simpel is is redelijk triest. Zwaardere difficulties moeten over het algemeen beschouwd worden als extra uitdagingen mocht je de game al een keer uitgespeeld hebben.

Denk dat de review wel eerlijk is, hoewel ik niet zo veel bugs ben tegengekomen. Voor mij wel game van het jaar. Ik zie het spel vooral als een waardige opvolger van Morrowind. Want Oblivion was kut.

Goede review. Ik ageer ook tegen dit soort 'broken games'. Men betaalt voor een 'volwaardig spel', maar vervolgens word je gewoon in de rol van Beta-tester geduwd, puur en alleen omdat de producer de deadline moet halen (in dit geval 11-11-11). Het feit dat ze vervolgens patches en DLC er achteraan kunnen pleuren maakt producers lui.

WELKE PUBLISHER DOET HET NIET (DEADLINES) ze maken games onaf en daarna voor geld strooien met
dlc

Nintendo?

mogen wij stemmen welk game er op 1 komt dit jaar of krijgen we een lijstje te zien wat flabber vond?

Skyrim sowieso op 1 ^^
bf 3 op 2
mw3 op 3
Als het aan mij ligt:)

Beetje teleurstellend. Oké....er zitten bugs in de game en soms zijn ze irritant...dat klopt. Je kunt je daarentegen aanpassen, de game iets vaker saven, laden waar nodig en daarna genieten van alle pracht, storylines, extreem uitgebreide (soms bijna hardcore) RPG elementen. De instapdrempel is overdreven en bijna onzin. Een paar uur en je zit volledig in de game (meerdere ervaringen mee). Omdat je toch een paar honderd uur in de game gaat zitten, is het toch niet erg om onderweg nog nieuwe dingen te ontdekken in boeken en van verhalen. Het overige verhaal is een subjectieve spelervaring en daar kan ik daarom niet op ingaan. Toch is een laatste punt des opmerking over copy/paste locaties. Je kunt dit natuurlijk zo ervaren, maar deze opmerking doet zoveel af aan de waanzinnige locaties, ondergrondse steden en prachtige uitzichten dat ik me persoonlijk niet kan voorstellen dat je dit als negatief punt van de game ziet. Ik moet wel zeggen dat ik iets kritischer naar Skyrim ben gaan kijken na deze review en dat de Mass Effect serie het weer overneemt als mijn beste game allertijden.

Ik moet zeggen dat ik zelf de instap drempel behoorlijk vond meevallen vergeleken met morrowind bijvoorbeeld. Enchanten etc was een kwestie van research doen, wat voor mij het spel ook weer aantrekkelijk maakt. Vooral omdat je veel met elkaar kon mixen, normaal gooide ik nooit zoveel punten in Alchemy of smithing. Maar juist in dit dit spel loopt het zo fijn in elkaar. Over de glitches hebben jullie gelijk, maar aan de andere kant geeft het weer mogelijkheden voor nieuwe mods. Tja als je een console hebt is het natuurlijk gewoon kut, maar skyrim verdiend het niet op een console gespeeld te worden. Bij mij neemt het spel denk ik wel de nummer 1 van dit jaar in, aangezien Deus ex en Mass effect voor mij heel erg tegen vielen.

@ Manonthemoon,

Weer zo'n zure niet-beargumenteerde reactie van je (is me al vaker opgevallen). Gaat het wel goed met je?

*Edit: Kut, bij de verkeerde reactie op 'reageren' geklikt. Ik bedoel de reactie hieronder.

dat instap drempel viel echt mee maar ik heb zo het iedee dat die jongens geneen sduke nukem 1/2 keen ofzelfs pong hebben gespeeld maar allen de spellen van 22euw

Thanks voor de review. Eindelijk!
Instappen was voor mij niet lastig, maar ik speelde op de console, misschien is het voor PC gamers wel lastig, ik weet het niet. Ik heb wel keivaak zitten vloeken op Bethesda wegens bugged quests en andere game breaking bugs. Bethesda heeft overduidelijk niets aan Quality Assurance gedaan, gezien de grote hoeveelheid bugs die voorkomen en die een groot deel van de mensen gewoon heeft. Het spel was niet af toen het in de schappen kwam. Dat vind ik echt achterlijk, spendeer dan wat meer manuren aan QA.
Nu zal je wel weer gezeik krijgen van jaaaa maar het is zo uitgebreid etc.
Maar als jij de nieuwste Audi SUV koopt met alle opties, dan zegt je dealer toch ook niet dat je niet moet zeiken dat het dashboardkastje niet open gaat na 3x gebruiken omdat alle moeite in de cruise control, navi,meesturende rembekrachtiging en xenon-lampen is gegaan?

Kutspel

Ik stoorde me eerder aan de voice-acting dan aan de bugs (die ik zelf zelden ben tegengekomen). Difficulty probleem is een non-issue aangezien je dan de setting gewoon kunt aanpassen, dat zeiden anderen voor mij ook al.
I used to be a gamer like you guys, but then I lost my sweetroll...

Wat een noobs. Hoge instap drempel, valt mee toch.
Meer bugs dan fallout vegas? Je maakt een grapje. Ik kom die bugs niet tegen iig, koop n fatsoenlijke pc.
Ben het weleens met het "voelt net als werk soms". Veel dungeons lijken aardig op elkaar. De missies houden het wel net wat gevarieerder.
@Maanvis
Vergelijk je nu een game met een auto.. eigenaardig.

Ik vind de review persoonlijk niet waardig aan de game. Van andere mensen heb ik ook gehoord dat er veel bugs in zitten. Nou ja, na 86 uur ben ik ze nog niet echt tegengekomen. Ik vind het persoonlijk al geweldig dat ik net iets meer dan de minimum eisen heb, en het spel alsnog op Ultra kan draaien zonder enige vorm van lagg of andere ongein. Onlogische paden van de NPC's... noem 3 games -waarbij niet alles volledig zit vastgespijkerd met scripts- die geen last hebben van dit probleem.

Verder zijn er nu al talloze mods die de spelervaring leuker maken. Draken die moeilijker worden(hoewel ze al aardig lastig zijn op de hoogste moeilijkheidsgraad), verbeteringen tegen bugs of oneffenheden in de graphics etc. Ik heb momenteel al zeer veel locaties ontdekt(weet niet uit m'n hoofd hoeveel), maar ben vrij weinig copy/paste werk tegengekomen als je vergelijkt met de enormiteit(<-- Ik heb geen idee of dit wel een woord is) van het spel.

Persoonlijk vind ik dus dat Flabber een beetje aan het zeuren is omdat het spel gewoon TE awesome is om goed te reviewen =) Hij staat bij elke site genomineerd als Game of the Year of heeft bij de meeste sites die al een uitspraak hebben gedaan gewonnen. Dus als hij hier geen GOTY wint, dan ligt dat denk ik meer aan flabber dan aan het spel.

dat jij geen bugs hebt betekent niet dat ze er niet in zitten. Ik ben al diverse game breaking bugs tegengekomen. Gauldur's amulet quest kan ik bijv niet uitspelen vanwege een bug waarbij een lijk in een vloer geteleporteerd is. En de lijst is echt veel langer :).
Dit spel verdient vanwege de bugs niet de titel GOTY.

3 woorden: Vaker Saven Maanvis.

persoonlijk heb ik al meer dan 100 uur in de game zitten en ik ben nog maar 2 bugs tegengekomen 1 die zeer bekend is binnen de main quest en 1 die niet zo storend is. de 2de was de dublicatie van een bestaande draak, maakt het gevecht alleen wat moeilijker en dus leuker vind ik.

Instapdrempel? welke instapdrempel? Ten opzichte van de voorgaande Elder Scrolls is deze game een eitje. Iedereen met een beetje RPG ervaring zou hier zo mee aan de slag moeten kunnen.

En daarnaast betwijfel ik het ten zeerste dat jullie al deze "duizenden" bugs wel zelf zijn tegengekomen? zit er nu 160+ uur in en ben maar 1 zeer vervelende bug tegengekomen.

andermans bug video's in een rits afspelen om je eigen "claim" te onderbouwen geeft niet echt een goede validiteit.

Hoe dan ook smaken verschillen, het Skyrim dat ik beleef is wel degelijk mijn game of the year.

Eens! Persoonlijk vind ik ook dat de RPG elementen juist veel minder zijn geworden, het levelen bijvoorbeeld had van mij wel uitgebreider gemogen ipv het "console" systeem wat er nu is.

Ook ik heb nu rond de 120 uur erop zitten en ben een bug of 2 tegen gekomen.

Het druipt er van over? Werkelijk?

En volgensmij zat er gewoon een tutorial in de game hoor. Kan je bij opties ergens aan klikken.

En zo niet, hé, er zit ook altijd nog een boekje bij.
Idd, de instapdrempel is vrij hoog, maar voor een open world RPG vond ik het echt best mee vallen, vooral omdat het level systeem zo aangenaam in elkaar steekt en je niet in het begin al tot allerlei keuzes verplicht.

Ik vind persoonlijk dat hele instap drempel verhaal nergens op slaan. Heel erg veel wordt je vertelt hoe het moet. Vooral als je de eerste keer iets gaat doen. Zelfs als je voor de eerste keer in het menu komt krijg je een uitleg dialoog.

Dat er gezegd wordt dat Skyrim op de zelfde engine als New Vegas draait vind ik maar slecht. Typisch. Beter je huiswerk doen volgende keer.

New vegas: Gamebryo
Skyrim: Creation engine

http://cdnstatic.bethsoft.com/akqacms/files/tes/trailers/TESVSkyrim_Demo...

Buiten het soms niet goed laden van textures (is echt maar 4 of 5 keer gebeurd in 180 uur) heb vrij weinig gemerkt van enige bugs.

Spel zelf is het dik waard. Zeker game of the year 2011. Misschien met DLCs volgend jaar ook wel GOTY 2012. We shall see.

Zelf (70 uur in-game) ook nog maar 1 echte bug tegengekomen.
Instapdrempel valt ook behoorlijk mee. Na verloop van tijd kom je vanzelf achter dingen. Of zoek je ze even op op t Internet.

En de lijst met mods (van gameplay tot UI tot graphics) groeit gestaag. Hier een lijstje met de beste:

http://www.pcgamer.com/2011/11/25/skyrim-mods-the-20-best-so-far/

als je een mod nodig hebt om Skyrim goed te kunnen spelen is dat bijzonder belachelijk ;).
(vooral als je zoals ik een console gamer bent)

Die mods heb je zeker niet nodig, maar het is wel leuk om de game naar je eigen smaak in te richten.

Toch wel een hoop bullshit als je het met mijn ervaring vergelijkt.

dat fus ro dah stukje is GENIAAL!

Toch maar spelen ondanks de bugs

@bombtrack.

onmogelijk om de mainquest binnen 10 uur te halen..
Ben er nu inmiddels ong. 16 uur mee bezig en de meeste vijanden heb ik nog lang niet in 1 klap dood.
bijvoorbeeld die Snowtrolls of die ijsberen, je gaat me niet vertellen dat je die in 1 klap dood hebt.

jij bent zeker zo iemand die het internet afspeurt om zo snel mogelijk het beste wapen+armor te krijgen.

tot nu toe geniet ik nog steeds van dit spel.. instapdrempel is niet zo hoog, moet alleen nog uitvinden hoe zon enchanter werkt.

Ik heb er zelf al 100+ uur in Skyrim gestoken, en ik heb nog geen moment last van bugs gehad. Ligt misschien aan het platform waar je het op speelt, ik speel op PC. Ik heb het idee dat de Xbox en PS3 meer last van bugs hadden..? Ook de kwaliteit is bij mij prima, resolutie op ultra-high en gaan!
In sommige punten van de Review kan ik me wel vinden. mMar over het algemeen zijn dit toch 2 mensen die niet bijzonder veel kennis van zaken hebben, en puur hun eigen mening over een game geven Niet echt iets om je keuze om een game te kopen vanaf te laten hangen denk ik..

Ik heb deze game ook de nodige uurtjes gespeeld maar ben er na een uur of 15 mee gestopt. Ik ben zo dwangmatig dat ik iedere urn openmaak om te checken of er gold inligt. Ik wil iedere hoek en iedere gang ingaan om niets te missen. Een spel dat zo ontzettend groot is als Skyrim is gewoon niet uit te spelen voor mij. Ik vind het wel ontzettend gaaf hoe en wat je allemaal tegenkomt in Skyrim, de bugs heb ik me zelf niet aan geergerd. Ik heb overigens een HD4870X2 (2048 mb) grafische kaart in mn pc en als ik dit spel speelde (op hoge settings, niet max) dan werd mijn kamer echt gelijk 6 graden warmer doordat mijn graka overuren moest draaien! Bij andere spellen had ik daar minder last van!

Persoonlijk heeft mijn pc meer moeite met The Sims 3 dan met Skyrim xD
Maar inderdaad, die dwangneurose heb ikzelf ook :P Gelukkig heb je na verloop van tijd genoeg gold dat je niet alles HOEFT open te maken =)

Zo paulo, je bent echt een dikke motherfucker geworden. Ga's lijnen jonguh

Hahaha, heel erg bedankt voor deze nuttige bijdrage... NOT

Helemaal mee eens, main quest in 10 uur is niet te doen VOORAL niet voor een colsole speler, ik als level 36 kon de 1 na laatste missie van de mainquest niet eens halen en ben verder gegaan mat sidequests.

Bij de PC heb je van die gamer-fags er tussen zitten die gelijk vanaf de eerste seconde op de tilde '~' drukken en god mode aan zetten 'tgm'

Het "een spel als Skyrim moet je niet op een console spelen" argument is totaal bullshit, op een console kan je als normale gamer niet cheaten tenzij je heel je XboX 360 of PS3 hackt.

Instapdrempel, ga daar niet over klagen want die is serieus laag vooral als je morrowind en oblivion hebt gespeeld zoals ik. Heb je dat niet, zoals Janus en Paul dat overduidelijk niet gedaan hebben, dan kan ik begrijpen dat je als een totaal volslagen noob in de Elder Scrolls wereld (Tamriel) stapt en er geen bal van snapt.

De in 1 klap dood heb ik alleen bij skeletten op alle andere dingen sta ik te hakken bij het leven, ZELFS met een daedric warhammer. (Smithing 100% + alle Perks)

Het punt van de extra content gemaakt door gamers...Is het spel niet compleet genoeg voor je ofzo??

Het copy/paste vind ik reuze meevallen, Dwemer ruines lijken idd veel op elkaar maar dat ligt aan de architectuur van de Dwemer en ik persoonlijk vind dat onwijs mooi. Is te verglijken met de Ayleid ruines van Oblivion die ik persoonlijk mooier vond van textuur en beter/mooiere buit bevatte.

Ik heb niemand gehoord over de gamer die zich (dmv cheaten) buiten skyrim heeft gewerkt en zo in zowel morrowind als cyrodiil terrecht is gekomen (al dan niet op een iets kleinere schaal) wat opties bied voor DLC als je het mij vraagt.

Bugs...enige die ik ben tegen gekomen (PS3) is 1 keer een grond textuur dat 4 minuten nodig had om te laden,
een vrouw in een dorpje liep ineens op lucht en wat draken die achteruit vlogen dankzij de patch. Niks ergs aan.

Wat ik dan weer wel vervelend vond aan mijn PS3 versie is...je drukt start, select, omhoog of wat dan ook om in een soort van menu te komen, en de game gaat autosaven...ok denk je slim te zijn, zet je overal autosave bij uit speel je vrolijk 5 uur zonder autosave gejammer, word je van een riggeltje afgeduwd door een iets te enthousiaste AI follower en sterf je XD, frustrerend ja, 5 uur voor niks gespeeld, maar zelfs DAAR kon ik om lachen omdat je de eerst komende 5 uur toch niet het zelfde zal doen. < Is tevens het meest vervelende wat me is overkomen in Skyrim

Het meest bruute was een Triple-Dragon-Spawn na fast-travel, ik zelf had die overleeft (dankzij een hutje waarin ik kon schuilen) maar mijn NPC follower niet dus moet savegame laden, dit was nog in de auto-save tijd, heb daarvoor en daarna wel paar keer Double-Dragen-Spawns gehad.

Helaas echter is na 2 weken full-out skyrim spelen mijn PS3 gestorven, reflowen heeft niks verholpen, zou ge-reballed moeten worden, is het niet waard, 100+ euro uitgeven aan een 4+ jaar oude PS3.
Hopelijk snel in het bezit van een nieuwe PS3 en opnieuw beginnen met skyrim :(

VOORDEEL: Ik kan dan de 81 perks nuttig inzetten IPV de ik kies maar wat omdat ik alles wil proberen probleem.

Kortom...

een paar pluspunten (niet alle):

1: Grote wereld om te verkennen (hoewel kwa externe wereld minder in oppervlakte dan Oblivion)

2: Een 98% perfect lopende non-scripted AI

3: Een grafish wonder zoals Morrowind dat vroeger ook was, een nieuwe benchmark voor toekomstige games.
JA er zijn games die grafisch mooier zijn maar die zijn in verhouding veel kleiner, deze grafische kwaliteiten op een schaal als dit is voor andere games ondenkbaar, verglijk maar met Two Worlds II.

4: Je kan het spel zelf spelen zoals je zelf wilt, er is geen goede of slechte route om bij je bestemming te komen.

5: Het LvLen en perks kiezen is een enorme vooruitgang op Oblivion, nu kan je het mid-battle doen en hoef je niet te slapen.

6: Het overnemen van de lickpick minigame van fallout is een verbetering tenopzichte van de Oblivion lockpick minigame.

Een paar minpunten (niet alle)

1: een patch die voor meer bugs zorgt dan het weghaalt...tenminste dat word gezegd, ik merkte er niks van.

2: Sommige routes om naar bepaalde locaties te gaan komen langs een 'Named-Dragon' wat eigenlijk een route hoort te zijn voor een andere quest.

3: Het rusten gebruiken om te kijken of er vijanden in de buurt zijn is handig maar ook best vervelend...zou eigenlijk aangepast moeten worden dat het zo berekend word dat als je niet in de loop pad bent van de vijand en ook niet in zichtveld van die vijand kan komen dat je kan rusten. (bijvoorbeeld je bent in een ruimte en staat tegen een muur, aan de andere kant van de muur staat een vijand maar je moet 4 deuren openen, 500 meter lopen, en 40 andere vijanden afslachten om daar bij te komen, als je het spel speelt dan snap je me wel)

4: De eeuwig opbouwende lijst van sidequest, na 10 uur had ik er al 30+ en nog eens 15+ miscellaneous quests.

5: De lijst van quests maakt geen onderscheid tussen side en main quest, als je eenmaal tig sidequests hebt gestart word het lastig de huidige mainquest te vinden.

6: Ondoordachte handelingen van Essential-NPC's (die eigenlijk niet horen te kunnen sterven) die zich in de vuurline van een draak plaatse om uit te rusten en zo alsnog sterven.

7: Guards die altijd, overal dezelfde one-liners gebruiken en totaal geen apparte persoonlijkheden hebben, Ik doel hier vooral op de tot meme gemaakte Arrow-In-Knee.

Mijn game-rating voor dit spel:
95/100
Door de wat kleinere foutjes in het spel geen perfecte score maar in mijn ogen alsnog absoluut Game of the Year. Deze game heeft mij hoop gegeven voor de game-jaren 2012 en 2013.

Wat volgend jaar de Game of the Year word?

Een lijstje kansmakers:
1: Guild Wars 2
2: Counter-Strike: Global Offensive
3: Sniper: Ghost Warrior 2
4: Halo 4
5: Mass Effect 3
6: Ghost Recon: Future Soldier
7: GTA 5
8: Borderlands 2
9: South Park The Game
10:Bioshock Infinite

Onder voorbehoud

Er staan zat spellen tussen waar ik helemaal niks mee heb XD
zoals Halo en Bioshock.

(sorry voor de lange post)

Dude. ಠ_ಠ

gast je werkt niet bij de PU he? en zo wel.. heb je je review naar de verkeerde gestuurd.. nou huphup ed wordt boos hij verwacht een review

Fantastisch spel! Voor mij sowieso het spel van het jaar. Ik snap ook niet hoe jullie zo extreem negatief zijn over hoe het spel technisch in elkaar steekt. Ik heb hem zelf op de pc gespeeld en heb nauwelijks ergens last van gehad. In de 65 uur die ik het heb gespeeld is er 2 keer een mammoet uit de lucht komen vallen en dat was het geloof ik wel. Oja, en de walgelijke bug van zo een vent die ze bek niet open wou trekken, dat was wel echt vreselijk irritant maar in feite maar een klein foutje. Fallout nv daarentegen, dat spel zat echt shitty in elkaar! Keer op keer corrupte savegames en dergelijke, het spel liep continue vast, dingen werkte gewoon niet. Stalker kende ook een stuk meer bugs. Om over een game als two worlds nog maar niet te beginnen. Grote openwereld rpg's kennen nou eenmaal altijd enige foutjes en dat blijft bij deze game best binnen de perken.

De hoge leercurve is ook niet echt een nadeel als je het mij vraagt omdat je in het begin al genoeg kan doen. Door het langzame bijleren blijft de game juist interresant.

Ik vindt ook dat jullie te weinig de focus hebben gelegd op de positieve dingen van het spel. Jullie hadden oneindig veel goede voorbeelden kunnen geven. Ik had toch meer verwacht van een review die zo laat komt nadat de game uit kwam. Een beetje jammer! Had een stuk meer van jullie verwacht..

Pages