Super Meat Boy – Love it or hate it?

Super Meat Boy vliegt een beetje onder de radar door tussen al het eindejaarsgeweld in game-land, maar het verdient absoluut even de aandacht. Vooral omdat het zo’n controversiële titel is. Mensen vinden het extreem shit, of extreem de shit. Wat is het nu?

Super Meat Boy vliegt een beetje onder de radar door tussen al het eindejaarsgeweld in game-land, maar het verdient absoluut even de aandacht. Vooral omdat het zo’n controversiële titel is. Mensen vinden het extreem shit, of extreem de shit. Wat is het nu?





FlabberTV

Geheel onwetend over welke toekomst in het verschiet lag plaatste Max in 2008 een simpel postje op Flabber over Meat Boy. Twee jaar later worden we opeens verrast door Team Meat die op dit concept zijn gaan bouwen totdat ze een volwaardige game hadden.

In de basis is het nog altijd hetzelfde: het is een 2D platformer, waarin je met een springend, bloedend en aan de muren klevend stukje vlees (hij bloedt immers de godganse dag) in een hoog tempo korte levels afvinkt. Uiteraard doet hij dit omdat z'n bitch (een roze blopje met de naam Bandaid Girl) ontvoerd is door een foetus in een wandelende couveuse dat er uitziet als een maatpak. Juist, dit is niet zomaar een platformer, dit is een platformer on acid.




FlabberTV

Na zo’n 26 uur gespeeld te hebben ben ik meer dan 8.000 keer op bloederige wijze aan flarden gescheurd, heb ik nog steeds niet alle 350 levels op A+ kunnen halen en is mijn rechterduim nagenoeg verrot. Maar toch ben ik zielsgelukkig. Die glimlach met die kapotgeslagen kop in het logo snapte ik eerst niet, maar nu wel. De pijn die Super Meat Boy veroorzaakt, mentaal én lichamelijk, is intens. Bij vlagen gruwelijk zelfs. Maar dankzij Super Meat Boy heb ik geleerd dat pijn lijden zijn eigen schoonheid heeft. Er zit blijkbaar een masochist in mij.




FlabberTV

Super Meat Boy is van opzet poepsimpel. Je rent, springt en walljumpt door levels die zelden langer dan 20 seconden duren. Maar binnen dat concept weet het oneindig te variëren dankzij de introductie van nieuwe elementen (zagen, raketten, laserogen, lavaballen, enz.), of het op innovatieve wijze opnieuw toepassen van al bekende elementen.

Als je in een nieuw level weer een nieuw elementje tegenkomt kan je er van uit gaan dat het je helemaal kapot gaat maken. Minstens 23 keer. En als je uiteindelijk toch het level hebt weten te halen spelen die 23 replays zich ineens tegelijkertijd over elkaar heen af. Dan zit je met een voldaan gevoel te kijken naar een orgie van tientallen hysterisch rondspringende blopjes die allemaal op gruwelijke wijze aan flarden gescheurd, geschoten, verbrand, geplet en opgeblazen worden.



Een controller is een must

PC bezitters kunnen Super Meat Boy eigenlijk niet zonder fatsoenlijke controller spelen. Daar is de besturing te goed voor en het leveldesign te veeleisend. Net zoals je een goed racespel niet goed tot z'n recht komt als je geen stuurtje bezit. Persoonlijk vind ik de PS3 controller het prettigst om bij Super Meat Boy te gebruiken. Je kunt je PS3-controller aan de hand van deze beschrijving installeren en middels Xpadder kun je knoppen op je controller toewijzen.

Waarin Super Meat Boy zich uiteindelijk bewijst is hoe uitgekiend het spel is qua besturing enerzijds en het leveldesign anderzijds. De besturing kan getypeerd worden als extreem vloeiend en beheersbaar. Echt een genot. Maar dit moet het ook zijn, vanwege het het extreem uitdagende en moeilijke leveldesign. Dit spel heeft een shitload aan belachelijk moeilijke levels, maar die zijn nooit frustrerend moeilijk, oneerlijk moeilijk of onmogelijk moeilijk. Ze zijn altijd uitdagend moeilijk. En zonder die goede besturing zou die uitdaging ook geen leuke uitdaging zijn, maar een grote fuck you in je face. Gelukkig is het echter in perfecte balans.



Trail and error moeilijkheid

Er zijn meer games die de moeilijkheidsgraad gebruikt hebben als belangrijke motor achter de gameplay. Bijvoorbeeld het geniale Syobon Action, dat de moeilijkheidsgraad als humor-element gebruikte. Of Limbo, dat een sadistische moeilijkheidsgraad had. Of het gratis te downloaden I Wanna Be The Guy.

Door die gebalanceerde wisselwerking tussen besturing en leveldesign ontstaat er een flow in het spel. De levels met alle afgronden, obstakels, vijanden en elementen erin zijn altijd precies zo afgestemd dat er een ideaal ritme of tempo voor bestaat. Het lijkt bijna een orkest, waarbij de individuele obstakels de instrumenten zijn en de developer de dirigent van dit grote geheel is. En het is aan jou de taak tussen die obstakels de ideale handelingen in het ideale tempo te vinden; het ritme van het orkest of de flow van het spel. Zo vorm je door trail and error uiteindelijk stapsgewijs en al tweakend een strategie om die 20 seconden naar de andere kant van het level te overleven. En op het laatst vloei je als water door een level, langs de weg van de minste weerstand. Dat is het moment waarop je hetzelfde gevoel krijgt nadat je een dag je pis hebt opgehouden en je de pot vol aan het kletteren bent.

Super Meat Boy is niet alleen in z'n moeilijkheid een hommage aan vroegere tijden. Er zitten talloze leuke verwijzingen in. Via geheime Warp Zones beland je in retro-werelden die eruit zien als een 4-bit GameBoy wereld of een 8-bit Nintendo spel. En aan het einde van ieder level blijkt dat, net als met Mario, je bitch niet in dit level is, maar natuurlijk het volgende. Ook hoe je Dr. Fetus uiteindelijk verslaat is een leuke knipoog naar een game die de hele wereld wel eens gespeeld heeft. Het zijn dit soort leuke details die het ogenschijnlijk simpele spelletje een extra lading meegeven.



Een ander leuk detail was de eindbaas in de hel (de vierde van de zeven werelden). De eindbaas verslaan was één van de mindere momenten aan het spel, maar het monster zelf was conceptueel leuk bedacht. Deze eindbaas is een samenraapsel van al je overleden Super Meat Boys. Maar hij is niet alleen een grote versie van jezelf, hij is vooral ook de enorm gefrustreerde versie. Hij slaat zelfs met z’n hoofd op de grond van ergernis, zoals jij wellicht op je bureau hebt gedaan omdat je een level niet kon halen. Het verslaan van die eindbaas is natuurlijk het symbolisch verslaan van de rageguy in jezelf.



Als je deze overwegend positieve woordenbrij gelezen hebt denk je misschien dat de conclusie in deze laatste alinea onvermijdelijk uitmondt in een positief eindoordeel. Maar dat kan ik niet doen. Super Meat Boy is als game onwijs goed, dat kan niemand ontkennen. Maar het is iets voor liefhebbers. Voor onwijze masochisten. Voor mensen die altijd op zoek zijn om grenzen te verleggen. Voor mensen die geduld hebben. Voor iemand die absoluut niet even casual een spelletje wil opstarten. Voor fanaten. Voor perfectionisten. Voor zij die het ook leuk vinden om in een racespel talloze rondjes te rijden om de perfecte tijd neer te zetten. Die mensen bestaan zeker. Maar je hebt misschien nog wel meer mensen die daar helemaal geen zin in hebben. Die gamen niet omdat ze op zoek zijn naar een grensverleggende uitdaging, maar omdat ze op zoek zijn naar ontspannen vermaak, een bijzondere ervaring of een meeslepend verhaal. Dat is dit niet. Dit is godsgruwelijk moeilijk en slaat je met die moeilijkheid tot bloedens toe vol in je gezicht. Kijk jij eens in de spiegel: zit er dan een glimlach op die kapotgeslagen kop van je?

Platform: x360, pc, mac, wii
Prijs: € 13,99 of 1200 microsoft points
Verkrijgbaar: nu al verkrijgbaar voor de x360 (via Xbox Live Arcade) en de PC (via Steam). Volgend jaar ook voor de Mac en de Wii (datum nog onbekend).
Speelduur en replay value: je kunt het binnen een uur of zes uitspelen, maar om het 'echte' einde te zien moet je alle dark worlds en bonuslevels halen. Dat kost je al gauw meer dan 30 uur.
Meer info: check de wiki voor meer info, of metacritic voor een review-overzicht.

Beoordeel dit artikel

  • lol
  • wtf
  • wow
  • fail
  • win
  • sexy
  • cool
  • meh
Reageer

Reacties

thedarklord's picture
thedarklord 3 jaar geleden

Bij dat tweede plaatje heb ik de finish ook nog niet gehaald. Focking 2uur bezig geweest, eindelijk bij het laatste gedeelte gekomen, laatste jump
hit ik die fokcing laatste spike!

FFFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!!!!

maar het spel is awesome!

McAwesome's picture
McAwesome 3 jaar geleden

niet genoeg aandacht gehad in #hoofdkwartier, dus nog maar een review gedaan janus?:p

Swifty's picture
Swifty 3 jaar geleden

Meatboy roeleert de pan uit. ^^ echt een vet spel.

HerrPez's picture
HerrPez 3 jaar geleden

Dit spel was al vet in de versie die Max tig jaar geleden had gepost. Ben benieuwd naar het echte werk.

rikjuh's picture
rikjuh 3 jaar geleden

Het spel is gewoon zo fucking dik. Het doet gewoon iets met je. Ik raak er echt compleet door opgezogen. Heb het niet meer door dat ik constant dood ga, iedere keer kom ik iets verder, en iedere keer is dat mijn motivatie om door te gaan.

Momenteel alle levels sowieso gehaald, nu alleen de bandages nog. En die zijn in de darkworld gewoon niet te doen...

XorireX's picture
XorireX 3 jaar geleden

Cool spel

Ratings

  • janusismachoman vindt dit cool!
  • kutopeenleukemanier vindt dit win!
  • Idris vindt dit win!
  • Pho vindt dit win!
  • Vleesisgoed vindt dit sexy!
  • sorryikhaatditspel vindt dit fail!

Ook dit wil je zien

  • Pure surfporno: 's werelds allerbeste surfers in 1000 frames per seconde

    Dit is het summum van surfporno. Dichterbij dan daadwerkelijk zelf surfen kom je niet. Kelly Slater, Taj Burrow (en een hoop anderen) doen waarvoor ze geboren zijn, onder begeleiding van een epische soundtrack van Hans Zimmer.
  • 10 van de meest bizarre vliegmachines die daadwerkelijk ooit hebben gevlogen

    Sinds wij als mensheid dankzij de Wright-broers het luchtruim hebben gekozen, zijn we altijd op zoek geweest naar nog nieuwere manieren van vliegen. En dat heeft geresulteerd in deze 10 awesome, maar compleet (en heerlijk) geschifte vliegmachines waarvan het verbazingwekkend is dat ze daadwerkelijk gevlogen hebben.
  • Klimmeneer is gek en deelt dat graag met u

    Flaviu Cernescu beklom het op één na hoogste object in Roemenië, een grote schoorsteen, en doet op de top nog wat waaghalsdingen. Niet voor mensen met hoogtevrees.
  • Postcards from Pripyat, Chernobyl - ijzingwekkende beelden uit de spookstad naast de Chernobyl-kerncentrale

    "50.000 people used to live here." Tot op de dag van vandaag is de Exclusion Zone rondom de Chernobyl-kerncentrale een van de meest mysterieuze plekken ter wereld. Middenin het gebied ligt de compleet verlaten stad, Pripyat, waar de was nog buiten hangt van de beruchte dag dat het fout ging, 28 jaar geleden. Dit is hoe een post-apocalyptische stad er uitziet. Bekijk deze prachtige beelden die (voor eerst) met behulp van drones gemaakt zijn en waan je in een wereld doordrenkt van het onzichtbare gevaar van radioactiviteit.
  • Vrouwen aan het stuur in GTA V

    GTA V is zó realistisch.
  • Gast maakt 's werelds grootste, indrukwekkende mozaïek van 66.000 bekertjes water

    Kunstenaar Belo heeft een wereldrecord op zijn naam staan. Hij creëerde 's werelds grootste mozaïek met 66.000 koffiebekertjes met water om de crisis rondom schoon water aan de kaak te stellen. Het resultaat van zijn monnikenwerk is prachtig.
  • Definitie van een kutdag: je bevroren vliegtuig op de startbaan moeten duwen

    Mocht je moeten krabben vanochtend, bedenk dan dat deze mensen in Siberië hun vliegtuig moesten duwen omdat het ding vastgevroren zat.
  • Daily Cute: Schaterlachende papegaai lijkt wel bezeten

    Zouden papegaaien ook ADHD kunnen hebben?