Super Meat Boy – Love it or hate it?

Super Meat Boy vliegt een beetje onder de radar door tussen al het eindejaarsgeweld in game-land, maar het verdient absoluut even de aandacht. Vooral omdat het zo’n controversiële titel is. Mensen vinden het extreem shit, of extreem de shit. Wat is het nu?

Super Meat Boy vliegt een beetje onder de radar door tussen al het eindejaarsgeweld in game-land, maar het verdient absoluut even de aandacht. Vooral omdat het zo’n controversiële titel is. Mensen vinden het extreem shit, of extreem de shit. Wat is het nu?





FlabberTV

Geheel onwetend over welke toekomst in het verschiet lag plaatste Max in 2008 een simpel postje op Flabber over Meat Boy. Twee jaar later worden we opeens verrast door Team Meat die op dit concept zijn gaan bouwen totdat ze een volwaardige game hadden.

In de basis is het nog altijd hetzelfde: het is een 2D platformer, waarin je met een springend, bloedend en aan de muren klevend stukje vlees (hij bloedt immers de godganse dag) in een hoog tempo korte levels afvinkt. Uiteraard doet hij dit omdat z'n bitch (een roze blopje met de naam Bandaid Girl) ontvoerd is door een foetus in een wandelende couveuse dat er uitziet als een maatpak. Juist, dit is niet zomaar een platformer, dit is een platformer on acid.




FlabberTV

Na zo’n 26 uur gespeeld te hebben ben ik meer dan 8.000 keer op bloederige wijze aan flarden gescheurd, heb ik nog steeds niet alle 350 levels op A+ kunnen halen en is mijn rechterduim nagenoeg verrot. Maar toch ben ik zielsgelukkig. Die glimlach met die kapotgeslagen kop in het logo snapte ik eerst niet, maar nu wel. De pijn die Super Meat Boy veroorzaakt, mentaal én lichamelijk, is intens. Bij vlagen gruwelijk zelfs. Maar dankzij Super Meat Boy heb ik geleerd dat pijn lijden zijn eigen schoonheid heeft. Er zit blijkbaar een masochist in mij.




FlabberTV

Super Meat Boy is van opzet poepsimpel. Je rent, springt en walljumpt door levels die zelden langer dan 20 seconden duren. Maar binnen dat concept weet het oneindig te variëren dankzij de introductie van nieuwe elementen (zagen, raketten, laserogen, lavaballen, enz.), of het op innovatieve wijze opnieuw toepassen van al bekende elementen.

Als je in een nieuw level weer een nieuw elementje tegenkomt kan je er van uit gaan dat het je helemaal kapot gaat maken. Minstens 23 keer. En als je uiteindelijk toch het level hebt weten te halen spelen die 23 replays zich ineens tegelijkertijd over elkaar heen af. Dan zit je met een voldaan gevoel te kijken naar een orgie van tientallen hysterisch rondspringende blopjes die allemaal op gruwelijke wijze aan flarden gescheurd, geschoten, verbrand, geplet en opgeblazen worden.



Een controller is een must

PC bezitters kunnen Super Meat Boy eigenlijk niet zonder fatsoenlijke controller spelen. Daar is de besturing te goed voor en het leveldesign te veeleisend. Net zoals je een goed racespel niet goed tot z'n recht komt als je geen stuurtje bezit. Persoonlijk vind ik de PS3 controller het prettigst om bij Super Meat Boy te gebruiken. Je kunt je PS3-controller aan de hand van deze beschrijving installeren en middels Xpadder kun je knoppen op je controller toewijzen.

Waarin Super Meat Boy zich uiteindelijk bewijst is hoe uitgekiend het spel is qua besturing enerzijds en het leveldesign anderzijds. De besturing kan getypeerd worden als extreem vloeiend en beheersbaar. Echt een genot. Maar dit moet het ook zijn, vanwege het het extreem uitdagende en moeilijke leveldesign. Dit spel heeft een shitload aan belachelijk moeilijke levels, maar die zijn nooit frustrerend moeilijk, oneerlijk moeilijk of onmogelijk moeilijk. Ze zijn altijd uitdagend moeilijk. En zonder die goede besturing zou die uitdaging ook geen leuke uitdaging zijn, maar een grote fuck you in je face. Gelukkig is het echter in perfecte balans.



Trail and error moeilijkheid

Er zijn meer games die de moeilijkheidsgraad gebruikt hebben als belangrijke motor achter de gameplay. Bijvoorbeeld het geniale Syobon Action, dat de moeilijkheidsgraad als humor-element gebruikte. Of Limbo, dat een sadistische moeilijkheidsgraad had. Of het gratis te downloaden I Wanna Be The Guy.

Door die gebalanceerde wisselwerking tussen besturing en leveldesign ontstaat er een flow in het spel. De levels met alle afgronden, obstakels, vijanden en elementen erin zijn altijd precies zo afgestemd dat er een ideaal ritme of tempo voor bestaat. Het lijkt bijna een orkest, waarbij de individuele obstakels de instrumenten zijn en de developer de dirigent van dit grote geheel is. En het is aan jou de taak tussen die obstakels de ideale handelingen in het ideale tempo te vinden; het ritme van het orkest of de flow van het spel. Zo vorm je door trail and error uiteindelijk stapsgewijs en al tweakend een strategie om die 20 seconden naar de andere kant van het level te overleven. En op het laatst vloei je als water door een level, langs de weg van de minste weerstand. Dat is het moment waarop je hetzelfde gevoel krijgt nadat je een dag je pis hebt opgehouden en je de pot vol aan het kletteren bent.

Super Meat Boy is niet alleen in z'n moeilijkheid een hommage aan vroegere tijden. Er zitten talloze leuke verwijzingen in. Via geheime Warp Zones beland je in retro-werelden die eruit zien als een 4-bit GameBoy wereld of een 8-bit Nintendo spel. En aan het einde van ieder level blijkt dat, net als met Mario, je bitch niet in dit level is, maar natuurlijk het volgende. Ook hoe je Dr. Fetus uiteindelijk verslaat is een leuke knipoog naar een game die de hele wereld wel eens gespeeld heeft. Het zijn dit soort leuke details die het ogenschijnlijk simpele spelletje een extra lading meegeven.



Een ander leuk detail was de eindbaas in de hel (de vierde van de zeven werelden). De eindbaas verslaan was één van de mindere momenten aan het spel, maar het monster zelf was conceptueel leuk bedacht. Deze eindbaas is een samenraapsel van al je overleden Super Meat Boys. Maar hij is niet alleen een grote versie van jezelf, hij is vooral ook de enorm gefrustreerde versie. Hij slaat zelfs met z’n hoofd op de grond van ergernis, zoals jij wellicht op je bureau hebt gedaan omdat je een level niet kon halen. Het verslaan van die eindbaas is natuurlijk het symbolisch verslaan van de rageguy in jezelf.



Als je deze overwegend positieve woordenbrij gelezen hebt denk je misschien dat de conclusie in deze laatste alinea onvermijdelijk uitmondt in een positief eindoordeel. Maar dat kan ik niet doen. Super Meat Boy is als game onwijs goed, dat kan niemand ontkennen. Maar het is iets voor liefhebbers. Voor onwijze masochisten. Voor mensen die altijd op zoek zijn om grenzen te verleggen. Voor mensen die geduld hebben. Voor iemand die absoluut niet even casual een spelletje wil opstarten. Voor fanaten. Voor perfectionisten. Voor zij die het ook leuk vinden om in een racespel talloze rondjes te rijden om de perfecte tijd neer te zetten. Die mensen bestaan zeker. Maar je hebt misschien nog wel meer mensen die daar helemaal geen zin in hebben. Die gamen niet omdat ze op zoek zijn naar een grensverleggende uitdaging, maar omdat ze op zoek zijn naar ontspannen vermaak, een bijzondere ervaring of een meeslepend verhaal. Dat is dit niet. Dit is godsgruwelijk moeilijk en slaat je met die moeilijkheid tot bloedens toe vol in je gezicht. Kijk jij eens in de spiegel: zit er dan een glimlach op die kapotgeslagen kop van je?

Platform: x360, pc, mac, wii
Prijs: € 13,99 of 1200 microsoft points
Verkrijgbaar: nu al verkrijgbaar voor de x360 (via Xbox Live Arcade) en de PC (via Steam). Volgend jaar ook voor de Mac en de Wii (datum nog onbekend).
Speelduur en replay value: je kunt het binnen een uur of zes uitspelen, maar om het 'echte' einde te zien moet je alle dark worlds en bonuslevels halen. Dat kost je al gauw meer dan 30 uur.
Meer info: check de wiki voor meer info, of metacritic voor een review-overzicht.

Beoordeel dit artikel

  • lol
  • wtf
  • wow
  • fail
  • win
  • sexy
  • cool
  • meh
Reageer

Reacties

thedarklord's picture
thedarklord 3 jaar geleden

Bij dat tweede plaatje heb ik de finish ook nog niet gehaald. Focking 2uur bezig geweest, eindelijk bij het laatste gedeelte gekomen, laatste jump
hit ik die fokcing laatste spike!

FFFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!!!!

maar het spel is awesome!

McAwesome's picture
McAwesome 3 jaar geleden

niet genoeg aandacht gehad in #hoofdkwartier, dus nog maar een review gedaan janus?:p

Swifty's picture
Swifty 3 jaar geleden

Meatboy roeleert de pan uit. ^^ echt een vet spel.

HerrPez's picture
HerrPez 3 jaar geleden

Dit spel was al vet in de versie die Max tig jaar geleden had gepost. Ben benieuwd naar het echte werk.

rikjuh's picture
rikjuh 3 jaar geleden

Het spel is gewoon zo fucking dik. Het doet gewoon iets met je. Ik raak er echt compleet door opgezogen. Heb het niet meer door dat ik constant dood ga, iedere keer kom ik iets verder, en iedere keer is dat mijn motivatie om door te gaan.

Momenteel alle levels sowieso gehaald, nu alleen de bandages nog. En die zijn in de darkworld gewoon niet te doen...

XorireX's picture
XorireX 3 jaar geleden

Cool spel

Ratings

  • janusismachoman vindt dit cool!
  • kutopeenleukemanier vindt dit win!
  • Idris vindt dit win!
  • Pho vindt dit win!
  • Vleesisgoed vindt dit sexy!
  • sorryikhaatditspel vindt dit fail!

Ook dit wil je zien

  • Russische fotografe maakt sprookjesachtige foto's met ECHTE dieren

    Dit is geen photoshop maar het werk van de 25-jarige Russische fotografe Katerina Plotnikova. Hoewel het gevaarlijk lijkt, zijn de foto's gemaakt met de hulp van professionele dierenbegeleiders. En het resultaat is betoverend mooi, doordrenkt van mystiek en surrealisme, als een volwassen Disney-sprookje vol magie in donker woud.
  • 28 'rare' verjaardagstradities op een rij

    Raar is natuurlijk een relatief begrip. Wij van Flabber vieren onze verjaardag met zakken vol Jack Daniels en strippers.
  • Uitvinder maakt coole maar creepy zespotige 'rolrobot'

    De Noorse ingenieur Kåre Halvorsen heeft een video geplaatst waarin MorpHex MKII te zien is, zijn zespotige rollende robot. En je kunt alles van de machine zeggen (dat hij creepy is, een aanloop naar Skynet, lijkt op de morph ball uit Metroid), hij is sowieso erg cool.
  • Omaatje showt dansmoves

    Bij een tuners bijeenkomst in Italië gaat een omaatje helemaal los op de muziek.
  • Mooie animatie van de uitbreiding van Amsterdam in de Tweede Gouden Eeuw

    Een tijdje geleden plaatsten wij al een animatie van Rudi Nieuwenhuis over de uitbreiding van Amsterdam in de Gouden Eeuw, tussen 1600-1700. Dit keer heeft hij er één gemaakt van de Tweede Gouden Eeuw die evenzo fascinerend is.
  • Daily Cute: Teckel verandert in blaffend monstertje door jas

    'Pas op voor de hond' moet hier eigenlijk 'Pas op voor het schattige Loch Jas-monster' worden.
  • Russisch ruimtehotel waar je vanaf 2016 een paar dagen in kan logeren voor 120.000 euro

    Op vakantie gaan in space, het kan vanaf 2016 voor slechts 120.000 euro per persoon. Maar dan moet je er nog wel een retourticket bij kopen van 300.000 euro . Gelukkig krijg je er wel je eigen ruimtebutler bij!
  • Skateboarder maakt sprongen vanaf belachelijk hoge plekken

    Aaron 'Jaws' Homoki heeft 'giant ollies' als specialiteit. Met andere woorden: hij springt met zijn deck van absurd hoge plekken. Alleen al bij het zien van zijn tricks krijgen wij pijn in de knieën.
  • Dude met frisdrank belandt per ongeluk midden in een mosh pit

    Maar hij is vastberaden om zijn frisdrank van de ondergang te redden.